به گزارش منابع محلي، نيروهاي اطلاعاتي روز يكشنبه ٢٣ تير ١٣٩٢ حسن ناصري 35 ساله فرزند علي متأهل داراي سه فرزند ساكن كوي خزامي شهر احواز، را دستگير و به مكان مجهولي منتقل كرده اند.


به گزارش فعالان حقوق بشر، حسن ناصري بدليل گرايش به مذهب اهل سنت و فعاليت وي در زمينه مذهبي توسط اداره اطلاعات احواز دستگير شد.قابل ذكر است، كه نيروهاي امنيتي ده ها نفر از شهروندان عرب را به علت تغيير مذهب و اعتقاد به مذهب اهل سنت را دستگير و بعد از محاكمه روانه زندان كرده اند.


در چند سال اخير، مقامات امنيتي و قضائي جمهوري اسلامي ايران از افزايش گرايش به مذهب اهل سنت در بين شهروندان عرب ابراز نگراني كرده و براي جلوگيري از گسترش اين مذهب افراد دستگير شده را با اتهامات واهي همچون ارتباط با سرويس ها اطلاعاتي كشورهاي عربي ، نشر انديشه وهابيت و بر هم زدن امنيت كشور محاكمه كرده اند. بر أساس آماري كه شيعه آنلاين روز گذشته أعلام كرده از ابتداي سال ١٣٩٢ در طي چهار ماه 2500 نفر فقط از شهر احواز و حومه آن به مذهب اهل سنت ( به قول آنها وهابيت) پيوستند.


موارد حقوقي نقض شده در اين گزارش:

 بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد. 


ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود؛ این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است. 


 ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد. 


بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت و اخافه قرار داد. 


اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.





Leave a Reply.